درمان خانگی بواسیر

درمان خانگی بواسیر

اولین کار برای درمان خانگی بواسیر این است که ناحیه موردنظر را کاملا تمیز کنید. هر چند که تمیز کردن مقعد کمی با درد همراه است ولی می توانید به آهستگی محل را با یک لیف حمام نرم، آب گرم و صابون ملایم شستشو دهید. برای درمان خانگی بواسیر همچنین می توانید از کرم هیدروکورتیزون، آرام کننده های موضعی مثل لیدوکایین یا بنزوکائین نیز برای این کار استفاده کنید.

آلوئه ورا روان کننده و مسکن خوبی برای درمان خانگی بواسیر است شما می توانید ژل آلوئه ورا از داروخانه تهیه کنید و در ناحیه مورد نظر بمالید. سرکه سفید و یا سرکه سیب نیز می تواند به آرام کردن خارش، سوزش و التهاب کمک کند یک توپ پنبه با سرکه خیس کنید و به محل موردنظر بمالید.
نوشیدن مداوم آب می تواند مدفوع شما را نرم کند و فشار در موقع دفع را کم کند، موقعی که شما حدس می زنید که به بواسیر مبتلا شده اید، نوشیدن آب خود را به ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز افزایش دهید.

فیبر یکی دیگر از نرم کننده های مدفوع خیلی خوب است، شما می توانید آن را با خوردن غذاهای با فیبر بالا یا با کمک یک مکمل فیبر و یا هر دو به رژیم غذایی خود بیفزایید.
حبوبات بیشتر، غلات سبوس دار، دانه ها، میوه ها و سبزیجات بخورید.
نشستن در وان آب گرم یکی دیگر ار روش های خانگی درمان بواسیر است.
آب گرم آرام کننده بواسیر است و مطمئن شوید که آب داغ نباشد. آب گرم به تنهایی آرام کننده بواسیر است ولی می توانید کمی نمک طعام، نمک فرنگی اصل، بابونه، بومادران و کالندولا را هم به آن بیفزایید.
بعد از هر دفع مدفوع به مدت بیست دقیقه در وان آب گرم بنشینید. به آرامی ناحیه مقعد را با یک حوله نرم خشک کنید.بسته یخ و یا کمپرس سرد نیز می تواند به کم کردن تورم، التهاب و درد کمک کند. بسته یخ را در مقعد به مدت پانزده دقیقه بگذارید و یا فشرده سازی کنید و دو تا سه بار در روز این کار را تکرار کنید.
ورزش عملکرد روده را تحریک می کند و باعث می شود دفع مدفوع آسان تر شود. سعی کنید بیست دقیقه در روز تمرین هوازی متوسط انجام دهید. پیاده روی یک روش خوب برای شروع این کار است.
در صورتی که یک کار کم تحرک دارید در هر ساعت برخیزید و در اطراف راه بروید، ورزش بیشتر به کم کردن وزن شما نیز کمک می کند.
مدفوع نرم تر به معنی فشار آودن کمتر به ناحیه مقعد است و زمان کمتری صرف نشستن در دستشویی می کنید. تغییرات رژیم غذایی به معنای هر دو افزودن، حذف و یا کم کردن مصرف غذاهای خاص است.

درمان گیاهی بواسیر

درمان یبوست تنها راه خلاص شدن از بواسیر در مراحل ابتدایی بیماری است. در ابتدا همه مسیرهای گوارشی برای چندین روز باید استراحت کنند تا روده پاک شود.
برای این کار بیمار باید خوردن میوه را حداقل تا شش روز ادامه دهد بعد از آن ممکن است از غذاهای طبیعی برای راحت مدفوع کردن استفاده کند.
انجیر خشک: چند انجیر خشک را با آب گرم شستشو دهید و شب آن را خیس کنید. صبح انجیر و آبی که انجیر در آن خیس خورده را میل کنید.
خوردن انجیر زمان عصر هم سودمند است. خوردن انجیر هنگامی تاثیرگذار است که چندین هفته خوردن آن را ادامه دهید. دانه های ریز انجیر سبب تحریک روده و حرکت مدفوع می شود.
بواسیر سبب کم شدن فشار در ناحیه مقعد و کم شدن میزان بواسیر می شود. برای رهایی از این بیماری باید بتوانید جلوی یبوست خود را بگیرید.
تربچه: مخلوط صد میلی گرم از تربچه رنده شده و یک قاشق عسل و یا نوشیدن آب این سبزی دو بار درروز در حدود ۶۰ الی ۹۰ میلی گرم در درمان بیماری مفید است.
این روش درمانی می تواند به شکل داروی خارجی هم استعمال شود. تربچه سفید را با شیر ترکیب کنید تا به شکل خمیر درآید استفاده آن در محل درد سبب کم شدن ورم و درد می شود.
شلغم: آب برگ آن باید گرفته شود و ۱۵۰ میلی گرم باید به بیمار داده شود و هنگامی که آب آن را مصرف می کنید، خوردن میوه های خام و سبزیجات ضروری است. برای به دست آوردن نتیجه بهتر، آب برگ شلغم را به اندازه یکسان با آب شاهی و اسفناج و هویج مخلوط کنید.
خوردن کدو: سه قاشق چایخوری آب برگ کدو را با یک لیوان شیر بدون چربی مخلوط کرده و هر روز صبح مصرف کنید و خمیر ریشه گیاه را نیز برای به دست اوردن نتیجه بهتر می توانید استفاده کنید.
زنجبیل: نصف قاشق چایخوری از آب زنجبیل تازه را بایک قاشق چایخوری آبلیموی تازه و نعناع و یک قاشق عسل ترکیب کنید.
پیاز: در بواسیر خونی مصرف پیاز سودمند است. تقریبا ۳۰ گرم آن را در آب رنده کنید. شش گرم شکر را به آن بیفزایید و دو بار در روز مصرف کنید. بعد از چند روز عوارض این بیماری کم می شود. همینطور پیاز در درمان بواسیر خشک مؤثر است.
علف: تنقیه آب علف دیواره روده را از مدفوع پاک می کند مرحله عادی تنقیه با آب ولرم است. بعد از ۲۰ دقیقه صبر کردن می توان ۹۰ الی ۱۲۰ میلی گرم از این ماده را استفاده کرد.
دانه کنجد: بیست گرم دانه کنجد را در پانصد میلی گرم آب بجوشانید تا آب آن یک سوم میزان اصلی شود یا به شکل یک شیرینی دربیاید. آن را با آب به شکل خمیر در بیاورید و برای درمان بواسیر می توانید آن را با کره استفاده کنید.
هلیله کابلی: گیاه هلیله کابلی برای درمان بواسیر در کلینیک سامان و به عنوان ماده ای ملین وگس معروف است. این میوه باید در روغن سرخ شود تا به رنگ قهوه ای درآید؛ سپس آن را پودر کرده و نگهداری کنید.
نصف قاشق چایخوری از این پودر هنگام خواب سبب حرکت معمولی مدفوع هنگام صبح می شود. گس بودن میوه سبب از بین رفتن سفتی مدفوع می شود. ترکیب خمیر میوه در روغن برای استعمال خارجی مفید است.
توجه کنید که هیچکدام از این روش های درمان گیاهی بواسیر، درمانی قطعی برای بواسیر شما نیستند و شما برای درمان کامل نیاز دارید با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت و راهکارهای درمانی موثر را با توجه به درجه بواسیر خود از وی دریافت کنید.

مطالب بیشتر درباره بواسیر:

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آیا خونریزی دستگاه گوارش خطرناک است؟

معایب و عوارض درمان با لیزر

عمل جراحی بواسیر چه معایبی دارد؟